Hanzefietsroute 3: van Brandenburg (of Berlijn) naar Zaltbommel, editie 2014

omslag Hanzefietsroute deel 3Dit deel van de Hanzefietsroute gaat van Brandenburg a/d Havel naar Zaltbommel via een groot aantal Hanzesteden in Midden-Duitsland en Zuid-Nederland. De route is bijna 1100 km lang en gaat door zeer mooie natuurgebieden. Voor wie eerst Berlijn wil bezoeken is in het boek een aanrijroute vanuit centrum Berlijn naar Brandenburg opgenomen.

Enkele belangrijke hanzesteden in dit deel zijn Brandenburg, Tangermünde, Stendal, Magdeburg, Helmstedt, Braunschweig, Hildesheim, Hameln, Lemgo, Paderborn, Soest, Keulen, Roermond en Venlo. Hoewel de wegen en paden in dit gedeelte van de route aanzienlijk beter zijn dan in deel twee, is de route niet minder zwaar. Deel drie is namelijk tussen Helmstedt en Keulen een stuk heuvelachtiger, maar komt slechts éénmaal boven de 600 meter uit. De beklimmingen zijn overwegend lang en matig stijgend en waar ze wat steviger stijgen, zijn ze kort. De route is rechtsom beschreven maar kan met behulp van wat creativiteit en de beschikbare GPS-tracks ook andersom gereden worden.

In Duitsland gaat de route vakwerkhuizen in Wolfenbuttelo.a. door het Brandenburger Wald und Seengebiet, het natuurpark Flechtinger-Höhenzug, het Elm-Lappwald, het Osterwald, het Weserbergland, het Teutoburger Wald, het Sauerland en het Bergisches Land. In het Sauerland liggen langs de route de Möhne-, de Sorpe-, en de Biggesee (met stuwdammen). Het laatste gedeelte tot de Nederlandse grens gaat over fietspaden langs het mooie snelstromende riviertje de Rur.
 
In Nederland volgt de route afwisselend de Duits-Nederlandse grens en de Maas, maar snijdt de rivier wel een stukje af om door boswachterij St.-Anthonis en de Molenheide te gaan. Bij Rossum wordt de Waal bereikt en vandaar gaat het langs de Kil van Hurwenen naar het eindpunt in Zaltbommel.

Schloss Neuhaus bij PaderbornDe in dit boek beschreven route is met een fiets die over 10 of meer versnellingen beschikt door iedereen goed te doen. In het Weserbergland, het Teutoburgerwald en het Sauerland bevinden zich weliswaar een aantal beklimmingen, maar deze zijn overwegend ‘lang en matig stijgend’ en waar ze wat steviger stijgen zijn ze altijd zeer kort. Zoveel mogelijk is gebruik gemaakt van wegen die hoog of laag blijven en overbodige beklimmingen zijn vermeden. In een enkel geval wordt een alternatief gegeven.

De reden dat Brandenburg is gekozen als beginpunt is gelegen in het simpele feit dat het deel van Lübeck naar Brandenburg daar eindigt en de verbinding vanuit Nederland bijzonder goed is  Deze treinverbinding is niet alleen snel, maar ook mogen de fietsen in dezelfde trein worden meegenomen.

Nieuw in deze uitgave: een overnachtingslijst achterin en veel nieuwe foto's.